Ons onderwijs
In ons onderwijs besteden we naast rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen ook veel aandacht aan 4xWijzer, muziekonderwijs en Engels.
4xWijzer
In de lessen 4xWijzer staan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur centraal. Wij vinden het belangrijk dat kinderen op hun eigen manier kunnen leren. Zo ontwikkelen zij de leermethode die het beste bij hen past. Op 27 juni 2019 ontvingen wij het 4xWijzer certificaat en mogen ons daarom nu 4xWijzer school noemen. Het betekent dat we aan de kernvoorwaarden voldoen van de 4xWijzer methode, een bijzondere prestatie.
Intelligentie heb je op verschillende vlakken; doen, kijken, getallen, samenwerking, taal, muziek, natuur en je eigen mening. In 4xWijzer worden kinderen gestimuleerd om alle vormen te gebruiken. Op deze manier ontwikkelen zij vaardigheden op het gebied van samenwerking, zelfstandig werken en kennis vergaren. De kinderen leren de wereld om zich heen verkennen door gedurende een aantal weken te werken aan een thema. Ze stellen zichzelf vragen over dat thema en gaan dan op zoek naar antwoorden. Zo groeit een thema en kan ieder kind zijn of haar eigen talent ontplooien op een eigen tempo en niveau. Het motiveert kinderen én leerkrachten om zich te kunnen verdiepen in een thema dat hen écht interesseert. De kinderen tonen wat ze geleerd hebben aan de klas, om zo hun presentatievaardigheden te vergroten.
Hallo muziek
Muziekonderwijs draagt bij aan de creatieve ontwikkeling en aan de algemene ontwikkeling van kinderen. Vooral op jonge leeftijd pikken kinderen dit snel op. Muziek stimuleert luisteren, taalverwerving, grove en fijne motoriek en de sociale en emotionele intelligentie.
Door muziekonderwijs in het basisonderwijs te integreren wordt kinderen de mogelijkheid geboden in contact te komen met muziek. Op De Rozenbeek gebruiken wij daarvoor, sinds een aantal jaar, de methode ’Hallo muziek’. Hiermee komen alle aspecten van de muziek aan bod in de muzieklessen (zoals zingen, ritme, noten lezen enz.). Hallo Muziek gaat ervan uit dat bijna alle kinderen muzikaal geboren worden. Door deze muzikaliteit aan te spreken, prikkelen en ontwikkelen, proberen we te voorkomen dat kinderen dit talent verliezen. De lessen worden door professionele, veelal conservatorium geschoolde docenten gegeven.
Na vier jaar Hallo Muziek zijn de kinderen uitgerust met handvatten om hun creativiteit een uitweg te kunnen geven én zij zijn klaar voor de volgende stap: instrumentale lessen.
Hallo Muziek vindt het belangrijk om de kinderen kennis te laten maken met verschillende instrumenten op het gebied van melodie, harmonie en ritme. Deze verschillende instrumenten worden vooral ingezet om het muziek maken verder te verdiepen. Het instrument is daarbij een middel, niet een doel.
Vanaf groep 5 wordt de klas verdeeld in twee groepen van maximaal 15 kinderen, die gedurende 16 weken per groep les krijgen op een bepaald instrument. Na die 16 weken laten ze aan elkaar horen wat zij geleerd hebben. Welke instrument er gekozen wordt, wordt in samenspraak met Hallo Muziek bepaald.
Engels
In de huidige tijd is Engels niet meer weg te denken in onze samenleving. Je goed kunnen redden in het Engels lijkt belangrijker dan ooit.
Omdat kinderen tot ongeveer hun zevende levensjaar makkelijk een vreemde taal oppikken, loont het om Engels vroeg aan te bieden. Daarom starten wij met de Engelse les vanaf de kleuters. We beginnen met het zingen van Engelse liedjes en leggen daarmee de basis. We dagen de leerkrachten en kinderen uit: tijdens de Engelse les wordt er alleen Engels gesproken.
Vanaf groep 5 wordt er gewerkt met de methode ‘Stepping Stones Junior’. Deze methode sluit goed aan op de methode ‘Stepping Stones’, de meest gebruikte methode Engels in het voortgezet onderwijs.
Chromebooks (laptops)
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen in aanraking komen met ICT. Daarom zijn er Chromebooks aanwezig op school, ter ondersteuning van onze methodes en 4xWijzer. Vanaf groep 4 worden diverse vakken aangeboden op de Chromebooks, maar we vinden goed en effectief leren schrijven ook van belang. We streven naar een juiste balans.
LeerKRACHT
Op school werken wij met de vergadermethode ‘LeerKRACHT’. LeerKRACHT staat voor ‘elke dag samen een beetje beter’. Het zorgt ervoor dat we kritisch naar ons onderwijs kijken en dat we blijven verbeteren en vernieuwen. Elke week komen de leerkrachten samen voor het bord. Daarop staan de doelen waar we de aankomende periode aan gaan werken. Leerkrachten plannen een lesbezoek, zodat ze bij elkaar kunnen kijken om op die manier van elkaar te leren. We vieren onze successen. Een paar keer per jaar vindt er een leerlingarena plaats. Een aantal kinderen krijgen vragen over het onderwijs dat gegeven wordt. De antwoorden geven ons handvatten voor onze doelen, die we meenemen naar onze volgende bordsessie. Op die manier realiseren we elke dag samen beter onderwijs.